СТУДЕНТСЬКЕ САМОВРЯДУВАННЯ
Студентське самоврядування ЗУНУ
Для забезпечення співпраці студентських колективів, організацій та груп, студентів,та їх співпраці з керівництвом Університету було прийнято це Положення про студентське самоврядування ЗУНУ, яке спрямоване на врегулювання відносин, пов’язаних з реалізацією права студентів на самоврядування. У ньому встановлюються правові та організаційні засади створення та функціонування студентського самоврядування.
Положення про студентське самоврядування ЗУНУ
Склад студентського самоврядування ЗУНУ
Склад студентського самоврядування

Профбюро Чортківського навчально-наукового інституту підприємництва і бізнесу
Опитування студентів
Відповідно до чинних норм законодавства та Ст. 40 ЗУ Про вищу освіту від 01.07.2014 № 1556-VII зокрема:
- У закладах вищої освіти та їх структурних підрозділах діє студентське самоврядування, яке є невід’ємною частиною громадського самоврядування відповідних навчальних закладів. Студентське самоврядування – це право і можливість студентів (курсантів, крім курсантів-військовослужбовців) вирішувати питання навчання і побуту, захисту прав та інтересів студентів, а також брати участь в управлінні закладом вищої освіти.
- Студентське самоврядування об’єднує всіх студентів (курсантів, крім курсантів-військовослужбовців) відповідного закладу вищої освіти. Усі студенти (курсанти), які навчаються у закладі вищої освіти, мають рівні права та можуть обиратися та бути обраними в робочі, дорадчі, виборні та інші органи студентського самоврядування.
- Студентське самоврядування забезпечує захист прав та інтересів студентів (курсантів) та їх участь в управлінні закладом вищої освіти. Студентське самоврядування здійснюється студентами (курсантами) безпосередньо і через органи студентського самоврядування, які обираються шляхом прямого таємного голосування студентів (курсантів).
- У своїй діяльності органи студентського самоврядування керуються законодавством, статутом закладу вищої освіти та положенням про студентське самоврядування закладу вищої освіти.
- Органи студентського самоврядування діють на принципах:
- добровільності, колегіальності, відкритості;
- виборності та звітності органів студентського самоврядування;
- рівності права студентів (курсантів) на участь у студентському самоврядуванні;
- незалежності від впливу політичних партій та релігійних організацій (крім закладів вищої духовної освіти).
- Студентське самоврядування здійснюється на рівні студентської групи, інституту (факультету), відділення, гуртожитку, закладу вищої освіти. Залежно від контингенту студентів (курсантів), типу та специфіки закладу вищої освіти студентське самоврядування може здійснюватися на рівні курсу, спеціальності, студентського містечка, структурних підрозділів закладу вищої освіти. Органи студентського самоврядування можуть мати різноманітні форми (парламент, сенат, старостат, студентський ректорат, студентські деканати, студентські ради тощо). Представницькі, виконавчі та контрольно-ревізійні органи студентського самоврядування обираються строком на один рік. Студенти (курсанти), обрані до складу органів студентського самоврядування, можуть бути усунені із своїх посад за результатами загального таємного голосування студентів. Для ініціювання такого голосування потрібно зібрати підписи не менш як 10 відсотків студентів (курсантів) закладу вищої освіти. Керівник студентського самоврядування та його заступники можуть перебувати на посаді не більш як два строки. З припиненням особою навчання у закладі вищої освіти припиняється її участь в органі студентського самоврядування у порядку, передбаченому положенням про студентське самоврядування закладу вищої освіти. Орган студентського самоврядування може бути зареєстрований як громадська організація відповідно до законодавства з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом.
- Органи студентського самоврядування:
- беруть участь в управлінні закладом вищої освіти у порядку, встановленому цим Законом та статутом закладу вищої освіти;
- беруть участь в обговоренні та вирішенні питань удосконалення освітнього процесу, науково-дослідної роботи, призначення стипендій, організації дозвілля, оздоровлення, побуту та харчування;
- проводять організаційні, просвітницькі, наукові, спортивні, оздоровчі та інші заходи;
- беруть участь у заходах (процесах) щодо забезпечення якості вищої освіти;
- захищають права та інтереси студентів (курсантів), які навчаються у закладі вищої освіти;
- делегують своїх представників до робочих, консультативно-дорадчих органів;
- приймають акти, що регламентують їх організацію та діяльність;
- беруть участь у вирішенні питань забезпечення належних побутових умов проживання студентів у гуртожитках та організації харчування студентів;
- розпоряджаються коштами та іншим майном, що перебувають на балансі та банківських рахунках органів студентського самоврядування;
- вносять пропозиції щодо змісту навчальних планів і програм;
- вносять пропозиції щодо розвитку матеріальної бази закладу вищої освіти, у тому числі з питань, що стосуються побуту та відпочинку студентів;
- мають право оголошувати акції протесту;
- виконують інші функції, передбачені цим Законом та положенням про студентське самоврядування закладу вищої освіти.
- За погодженням з органом студентського самоврядування закладу вищої освіти приймаються рішення про:
- відрахування студентів (курсантів) з закладу вищої освіти та їх поновлення на навчання;
- переведення осіб, які навчаються у закладі вищої освіти за державним замовленням, на навчання за контрактом за рахунок коштів фізичних (юридичних) осіб;
- переведення осіб, які навчаються у закладі вищої освіти за рахунок коштів фізичних (юридичних) осіб, на навчання за державним замовленням;
- призначення заступника декана факультету, заступника директора інституту, заступника керівника закладу вищої освіти;
- поселення осіб, які навчаються у закладі вищої освіти, у гуртожиток і виселення їх із гуртожитку;
- затвердження правил внутрішнього розпорядку закладу вищої освіти в частині, що стосується осіб, які навчаються;
- діяльність студентських містечок та гуртожитків для проживання осіб, які навчаються у закладі вищої освіти.
- Вищим органом студентського самоврядування є загальні збори (конференція) студентів (курсантів), які:
- ухвалюють положення про студентське самоврядування закладу вищої освіти, визначають структуру, повноваження та порядок проведення прямих таємних виборів представницьких та виконавчих органів студентського самоврядування;
- заслуховують звіти представницьких, виконавчих і контрольно-ревізійних органів студентського самоврядування, дають їм відповідну оцінку;
- затверджують процедуру використання майна та коштів органів студентського самоврядування, підтримки студентських ініціатив на конкурсних засадах;
- затверджують річний кошторис витрат (бюджет) органів студентського самоврядування, вносять до нього зміни та доповнення, заслуховують звіт про його виконання;
- обирають контрольно-ревізійну комісію з числа студентів (курсантів) для здійснення поточного контролю за станом використання майна та виконання бюджету органів студентського самоврядування.
- Адміністрація закладу вищої освіти не має права втручатися в діяльність органів студентського самоврядування.
- Керівник закладу вищої освіти забезпечує належні умови для діяльності органів студентського самоврядування (надає приміщення, меблі, оргтехніку, забезпечує телефонним зв’язком, постійним доступом до Інтернету, відводить місця для встановлення інформаційних стендів тощо), про що укладається відповідна угода.
- Фінансовою основою студентського самоврядування є:
- кошти, визначені вченою радою закладу вищої освіти в розмірі не менш як 0,5 відсотка власних надходжень, отриманих закладом вищої освіти від основної діяльності;
- членські внески студентів (курсантів), розмір яких встановлюється вищим органом студентського самоврядування закладу вищої освіти. Розмір місячного членського внеску однієї особи не може перевищувати 1 відсотка прожиткового мінімуму, встановленого законом.
- Кошти органів студентського самоврядування спрямовуються на виконання їхніх завдань і здійснення повноважень відповідно до затверджених ними кошторисів. Органи студентського самоврядування публічно звітують про використання коштів та виконання кошторисів не рідше одного разу на рік.
Профком студентів
Первинна профспілкова організація студентів – це добровільна неприбуткова громадська організація студентів університету, метою якої є представництво, здійснення та захист навчальних, соціально-економічних прав та інтересів своїх членів. Членом профспілки може стати будь-який студент університету денної форми навчання, який визнає Статут профспілки працівників освіти і науки України.
На кожному факультеті чи інституті університету працює профспілкове бюро студентів, колектив якого обирається на звітно-виборчих конференціях факультетів.
Профком студентів складається з голови профорганізації, заступника, голів профбюро факультетів чи інститутів, їхніх заступників.
Профком сприяє навчанню студентів, створює необхідні умови для проживання та відпочинку, дбає про оздоровлення, співпрацює зі студентськими організаціями інших вищих навчальних закладів та молодіжними організаціями, бере участь в організації дозвілля студентства.
Членами профспілки є студенти державної форми навчання, студенти, що проживають в гуртожитку, та контрактної форми навчання.
Робота первинної профспілкової організації студентів ЗУНУ щодо соціально-економічного захисту прав та інтересів студентів визначається основними напрямками роботи:
- Вносить адміністрації університету пропозиції щодо поліпшення умов побуту, відпочинку, медичного обслуговування, оздоровлення, розвитку студентського самоврядування.
- Контролює правильність нарахування стипендій та інших виплат студентам.
- Спільно з адміністрацією:
- розподіляє житловий фонд гуртожитків;
- сприяє розвитку навчальної , науково-дослідної, пошукової, творчої, інтелектуальної, культурно-освітньої, спортивно масової та інших видів діяльності студентів;
- вирішує питання розподілу стипендіального фонду, фонду спеціальної допомоги, заохочення студентів.
Ефективність студентського профспілкового органу забезпечують чотири комісії у складі студентського профкому, зміст роботи і обов’язки яких визначенні відповідними положеннями:
Комісія громадського контролю та побуту:
- на засіданнях члени цієї комісії розглядають питання щодо стану роботи закладів харчування в університеті і поліпшення їх діяльності;
- організовує систематичний нагляд за роботою їдалень і буфетів;
- розглядає питання щодо результатів перевірки роботи закладів харчування з різних питань (норми відпуску товарів і продуктів, дотримання правил збереження продуктів, контроль за правильністю використання ваговимірювальних приладів і касових апаратів, дотримання режиму роботи тощо);
- проводить періодичний контроль за умовами проживання у гуртожитках, за ремонтними роботами у гуртожитках тощо.
Комісія з охорони здоров’я та спорту:
- допомагає у проведенні відкритих першостей університету серед студентів з волейболу, настільного тенісу, шахів, баскетболу, футболу та інших видів спорту;
- сприяє участі студентів ЗУНУ у різноманітних спортивно-масових заходах загальноміського, міжвузівського рівнів;
- допомагає у проведенні внутрішньо університетських спортивних ігор, спортивних спартакіад і визначає переможців серед студентів.
Комісія з інформаційного забезпечення:
- здійснює підготовку і поширення інформації, пов’язаної з діяльністю профспілкової організації студентів;
- систематично проводить аналіз тенденцій студентського середовища, вивчає запити студентів;
- готує інформацію на стенди університету.
Культурно-масова комісія:
- допомагає у проведенні культурно-масових заходів, що відбуваються в університеті;
- підтримує молодіжну ініціативу студентів у проведенні конкурсів студентської творчості серед першокурсників „Студентська ліра”;
- виступає співорганізатором конкурсу „Студентська красуня”, „Студент року”, КВН, Студентського балу, студентського пісенного фестиваль-конкурсу „Окрилені мистецтвом” і т.п.;
- сприяє організації колективних відвідувань студентами постановок: Тернопільського обласного академічного драматичного театру ім. Т. Шевченка, філармонії, художніх виставок, концертів м. Тернополя, що безумовно сприяє їхньому духовному й естетичному розвитку;
- допомагає у підготовці талановитих студентів для участі у міжвузівських творчих конкурсах
- сприяє у проведенні благодійних концертів;
- підтримує у здійсненні поїздок та екскурсій по визначних місцях Тернопілля й України.
Значна увага роботи профкому приділяється соціальному захисту студентів-сиріт та позбавлених батьківського піклування.
Щороку до дня св. Миколая студенти-сироти та студенти позбавлені батьківського піклування отримують від профкому студентів подарунки.
Також значна увага приділяється студентам інших пільгових категорій, зокрема студентам-інвалідам. До Міжнародного дня інваліда надається матеріальна допомога кожному студенту-інваліду в розмірі 150 грн.
Члени профспілки мають змогу отримувати одноразову матеріальну допомогу один раз у календарний рік.
Варто зазначити, що профком студентів тісно співпрацює з відділом гуманітарної освіти та виховання, допомагає в організації та проведенні різного роду заходів, виділяє кошти для привітання переможців, призерів та учасників.
За останні роки стало регулярним проведення показу кінофільмів у всіх студентських гуртожитках університету за підтримки профкому студентів.
Кожного семестру студенти відвідують театр чи кінотеатр. Безкоштовні квитки вони можуть отримати від голови профбюро свого факультету.
У 2011 році на засіданні профкому було погоджене питання щодо екскурсійних поїздок студентами. Тепер молодь має можливість один раз в навчальний семестр за кошти профкому помандрувати територією України.
Профкомом працівників та студентів ЗУНУ було укладено спільний договір з автошколою Тернополя, де можна навчатися на пільгових умовах.
Профспілковий комітет студентів ЗУНУ є головним обласним офісом по виготовленню студентських міжнародних квитків ISIC. Міжнародне посвідчення студента ISIC – єдине офіційно визнане у понад 110 країнах світу.
У профком студентів звертаються студенти пільгових категорій та студентство загалом, які пропонують вирішити ряд питань не тільки університетського, але й загальнодержавного рівня. Тому організація неодноразово зверталася до різного роду відомств.
Захищаючи інтереси студентів, профспілка ЗУНУ ефективно взаємодіє із адміністрацією університету, профорганами вищого рівня, місцевою владою, громадськими організаціями, розвиває соціальне партнерство як правову форму знаходження розумних компромісів і домовленостей. Про це свідчать участь голови та заступника, а також всіх членів профкому на засіданнях, круглих столах та акціях протесту, які організовували профоргани як обласного так і загальнодержавного рівня. Голова профкому є членом АПОС України, на нарадах та семінарах якого бере активну участь. Також є членом робочої групи проекту «Тернопіль – студентська столиця України», де представляє молодь університету. Варто зазначити, що профком студентів завжди йде на зустріч та допомагає громадським організаціям у проведенні різного роду заходів на території університету та за участі студентів ЗУНУ.